Na internetu se objevil údaj o tom, jak veliké je GPU GA102, které Nvidia chystá pro herní grafiky Ampere. A také, jaký výkon lze čekat od modelu RTX 3080.
Čím dál víc se blíží vydání nových herních grafik GeForce od Nvidie, generace RTX 3000/Ampere. Nedávno jsme psali o tom, že by prý tyto karty mohly mít nový napájecí konektor, na kterém Nvidia pracuje . Teď se ale objevilo něco zajímavého i k samotným čipům – údajná velikost nejvýkonnějšího herního GPU Ampere, čipu GA102. A také údajný nástřel výkonu modelu GeForce RTX 3080.
Informace o velikosti čipu není oficiální a zatím ji berte s rezervou, pochází toliko z Twitteru. Ovšem je to od dvou leakerských účtů, které by zdá se mohli mít dobré „insiderovské“ informace a možná tedy stojí za to ji alespoň vzít na vědomí. Podle uživatele KatCorgi má údajně GA102 velikost 627 mm². Je-li to pravda, šlo by o návrat do dob highendových 28nm čipů ( GK110 : 561 mm², GM200 : 601 mm²) a určitý ústup z mimořádně obřích velikostí GPU Volta (GV100: 815 mm²) a Turing (TU102: 754 mm²).
Toto číslo je podle KarCorgiho údajně nikoliv z nějakých uniklých dokumentů, ale je změřené přímo fyzicky posuvným měřidlem – nemusí tedy úplně stoprocentně sedět kvůli určité nepřesnosti této metody, respektive odchylce od interních kritérií, podle kterých „měří“ výrobce. Toto by implikovalo, že měl přístup k nějakému vzorku.
Důvod se tímto číslem zabývat pak přidal další účet Kopite7kimi (jenž má také jistou historii úspěšných leaků). Ten v tweetu uvádí, že je pravdivé, respektive přesněji by měla plocha GPU být 627,12 mm². Toto by pro změnu asi mohlo být číslo uváděné v nějakých dokumentech přímo Nvidií.
Otázka stojí: věřit těmto účtům? Je zde minimálně jeden důvod, proč bychom jim alespoň nezávazně asi měli popřát sluchu. KatCorgi se totiž už 22. února dopustil tohoto tweetu . V tom uvedl velikost GPU GA100, tedy výpočetního Ampere, jako 826 mm². A to se přesně potvrdilo v květnu, když Nvidia Ampere odhalila. KatCorgi tedy tehdy měl legitimní zákulisní zdroje a může je mít i teď.
Tip: Nvidia Ampere je tu: obří výpočetní GA100, 8192 shaderů. Architektura jde i do GeForce
Velikost čipu by dávala Nvidii výhodu… pokud by byl proces stejný
Číslo o velikosti čipu je zajímavé v kontextu toho, že před časem se objevil i údaj pro údajně nejvýkonnější GPU Navi 2x/RDNA 2 od AMD, které by mělo Amperu od Nvidie konkurovat. Tam se uvádí, že prý bude plocha 505 mm², o dobrou pětinu menší. Toto by molo znamenat velkou výhodu pro Nvidii. Větší čip znamená možnost použít více jednotek, provozovat je na nižším (efektivnějším) taktu, takže větší GPU má předpoklad pro to, aby porazilo konkurenci.
Tip: AMD prý chystá rovnou tři GPU s architekturou RDNA 2: velikosti čipů unikly
Ovšem to by bylo, pokud by obojí bylo na stejném procesu. Navi 20 bude nejspíš na 7nm procesu TSMC, ale KatCorgi si zdá se myslí, že Ampere/GA102 by mohlo být vyráběné u Samsungu. A pokud jde o derivát 10nm procesu (hovoří se totiž o procesu 8LPP, což je vylepšená 10nm technologie) a nikoliv 7nm, pak předchozí letí do koše.
Zdánlivě větší čip by mohl být naopak v nevýhodě – na 7 nm by totiž byl asi jeho ekvivalent výrazně menší a zároveň poskytující vyšší výkon na watt. 121 mm² navíc by na 8nm procesu nemuselo znamenat moc, takže proti 505mm² 7nm čipu by mohlo najednou GA102 tahat za kratší konec provazu.
Ovšem jaký opravdu používají GPU Ampere pro herní využití proces, to stále potvrzené není. Zatím je tedy předčasné dělat závěry a oznamovat vítěze.
GeForce RTX 3080 o 20 % rychlejší než RTX 2080 Ti?
Pokud tedy budeme předpokládat, že KatCorgi o GPU Ampere leccos opravdu ví, stojí za to se podívat na některé jeho další výroky. V některých dřívějších případech může jít o částečné dohady, takže je asi pořád třeba dávat pozor, ale úplně nejnovější tweet zní jako něco, co může být přímo založené na reálných zjištěních.
Včera publikoval KatCorgi, že „GeForce RTX 3080 je asi o 20 % výkonnější než GeForce RTX 8080 Ti“. Není bohužel řečeno, zda se tím míní RTX 2080 Ti na svých výchozích referenčních parametrech, nebo přetaktovaná Founders Edition, která má výkon znatelně vyšší. I tak jde ale o hodnotnou informaci, pokud by byla opravdu založená na interních zdrojích a ne jen na hádání.
Dvacet procent nezní jako vysoký mezigenerační posun (to by bylo spíš 30 % a víc, o nichž byla informace dříve ). Ovšem pozor – je možné, že GeForce RTX 3080, o níž je zde řeč, není nejvýkonnější grafika Ampere, ale až druhá v pořadí. Mohla by nad ní pak stát ještě třeba GeForce RTX 3090 nebo RTX 3080 Ti, který by mohla být rychlejší třeba i o 40–60 % (nebo víc, číslo je čistě jenom pro příklad).
Je asi možné i alternativní vysvětlení – a sice že GeForce RTX 3080 bude nejvýkonnější Ampere a bude mít opravdu jen onen 20% nárůst výkonu, ale bude to kompenzované jinde. Nvidia by totiž mohla tranzistory investovat do RT jader a hlavním lákadlem karty by byl zvýšený výkon v ray tracingu, zatímco výkon ve hrách bez DXR efektů by nebyl považován za tak podstatný. Případně by ho Nvidia doháněla pomocí upscalingu DLSS .
Nicméně tohle je asi méně pravděpodobné, reálné vysvětlení je nejspíš, že skutečným highendem bude jiný a rychlejší karta, ne RTX 3080. Což ostatně je konzistentní s nyní používaným systémem označení Nvidie.
Rozuzlení těchto záhad by mělo přijít příští měsíc nebo v září, kdy mají karty Ampere údajně být vydány .